ICT-vaardigheid


ICT-vaardigheid 1.0

(onderwijs en opvoeding; ICT)

vaardigheid in informatie- en communicatietechnologie (ICT); vaardigheid om ICT-middelen zo goed mogelijk te gebruiken, om ICT-toepassingen zo efficiënt mogelijk te benutten

Semagram (extra betekenisinformatie)


Een ICT-vaardigheid…

is een vaardigheid

  • [Toepassingsgebied of bereik] betreft de vaardigheid om informatie- en communicatietechnologie (ICT) zo goed mogelijk te gebruiken

    Algemene voorbeelden


    Voor de toekomstige beroepsbevolking moet ICT-vaardigheid steeds meer gezien worden als een basisvaardigheid.

    http://ciconline.ez.nl/files/DeDigitaleDelta.pdf,

    Als het om de algemene kennis en competenties gaat, worden de ICT-vaardigheden (als hulpmiddel) belangrijk gevonden.

    http://ord-www.uia.ac.be/ord/proceedings/docs/beroepsonderwijs_bedrijfsopleidingen.pdf

    Inspanningen van werkzoekenden voor om-, her- en bijscholing in de richting van ICT-vaardigheden zijn belangrijk voor de kansen op de arbeidsmarkt.

    http://ciconline.ez.nl/files/DeDigitaleDelta.pdf,

    De markt voorziet echter vandaag nog niet voldoende in voor iedereen toegankelijke ondersteuning als het gaat om ICT-vaardigheden.

    http://www.belgium.be/eportal/application?origin=navigationBanner.jsp=bea.portal.framework.internal.refresh=homePage

    Het hoofdaccent voor de docenten is gelegd bij de ICT-vaardigheden.

    http://www.albeda.nl/algemeen/info/kwaliteitsverslag/kv_frame.html,

    Nu ICT-vaardigheden meer en meer een voorwaarde zijn voor participatie in de samenleving, en die in het arbeidsproces in het bijzonder, is het cruciaal dat het onderwijs voorziet in het aanleren van deze elementaire vaardigheden.

    http://ciconline.ez.nl/files/DeDigitaleDelta.pdf,

    De voortgang van het ELO-project verloopt voorspoedig maar we werken op dit moment natuurlijk wel met docenten die qua ICT-vaardigheden niet meer nat achter de oren zijn.

    http://www.rug.nl/rc/pictogram/2000-12/redactioneel.htm#qtop

    Voor de Letterenfaculteit wordt een "Letteren in Praktijk"- afstudeervariant aangekondigd, waarin "ICT-vaardigheden, marketing en management" als 'praktische' leerdoelen aangeprezen worden.

    http://www.postdocplatform.nl/,

    Combinatiemogelijkheden


    als object bij een werkwoord


    • ICT-vaardigheden hebben
    • iemand ICT-vaardigheden bijbrengen

    Een langetermijn ICT-beleid moet scholieren niet alleen een aantal technische ICT-vaardigheden bijbrengen, maar tevens ook voldoende kritische zin aankweken om de hogervermelde, louter op commerciële motieven gestoelde verkoopstruuks te kunnen doorzien, en om met verstand van zaken hun elementaire consumentenrechten op te eisen.

    http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc/ictvisie.html,

    Het probleem van de opsplitsing is volgens hem dat informatica dan op het bordje komt te liggen van docenten die nog minder ICT-vaardigheden of motivatie hebben.

    http://www.computable.nl/artikels/archief0/d13mc0x2.htm,

    met adjectief ervoor


    • algemene ICT-vaardigheden
    • technische ICT-vaardigheden

    Met de 'digitale trapveldjes' wil de gemeente tevens de algemene ICT-vaardigheden van bewoners vergroten.

    ANP,

    Een langetermijn ICT-beleid moet scholieren niet alleen een aantal technische ICT-vaardigheden bijbrengen, maar tevens ook voldoende kritische zin aankweken om de hogervermelde, louter op commerciële motieven gestoelde verkoopstruuks te kunnen doorzien, en om met verstand van zaken hun elementaire consumentenrechten op te eisen.

    http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc/ictvisie.html,

    met adjectivisch voltooid deelwoord


    • vereiste ICT-vaardigheden

    De invulling en de motivering van een lijst van vereiste ICT-vaardigheden is één van de zaken waarbij onderwijsministeries wereldwijd erg in gebreke blijven.

    http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc/ictvisie.html,

    met voorzetselgroep


    Voorzetsel: in

    • ICT-vaardigheid in een sector
    • ICT-vaardigheden in de eerste graad

    Het inmiddels goedgekeurde Plan van Aanpak zal zich in eerste instantie richten op het MKB in Zeeburg, waarbij langs de lijnen van branches en van winkelstraten geopereerd zal worden. Afhankelijk van de betreffende segmenten van de doelgroepen (de ICT-vaardigheid in deze sector is divers, maar meestal gering) ligt het accent op de diverse stadia in een stap-voor-stapaanpak.

    http://www.cyburg.org/NETS/startFrame.htm,

    In deze tekst gaat het in de eerste plaats over het vak AV Informatica in de tweede graad ASO-KSO-TSO [...]. Het is echter niet moeilijk die lijn door te trekken naar: ICT-vaardigheden in de eerste graad (uiteraard aangepast aan de leeftijd van de leerlingen); Computergebruik en ICT in B-stroom en BSO (aangepast aan de belangstellingswereld van die leerlingen).

    http://users.skynet.be/VLP.VLAANDEREN/vakken/Actualiteit%20informatica.doc

    Voorzetsel: van

    • ICT-vaardigheid van de beroepsbevolking
    • de ICT-vaardigheden van bewoners
    • de ICT-vaardigheden van docenten
    • de ICT-vaardigheden van leerlingen
    • de ICT-vaardigheden van leraren

    Naast de aandachtsgebieden waarop veel is veranderd in de afgelopen jaren, zijn er ook gebieden met weinig veranderingen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het computergebruik door leraren buiten de les, de ICT-vaardigheden van leraren en de houding van leraren ten opzichte van ICT.

    http://www.ictonderwijs.nl/,

    De belangrijkste veranderingen in de afgelopen jaren op het gebied van ICT betreffen de toename van het aantal computers en de ICT-vaardigheden van leerlingen.

    http://www.ictonderwijs.nl/,

    De divisie Techniek heeft in het koersplan het belang van scholing vooral gerelateerd aan de ICT-vaardigheden van docenten, gegeven de noodzaak tot verdergaande flexibilisering van het onderwijs en 'leren leren'.

    http://www.albeda.nl/algemeen/info/kwaliteitsverslag/kv_frame.html,

    Het kabinet stelt omvangrijke middelen ter beschikking om de ICT-vaardigheid van onze toekomstige beroepsbevolking te verbeteren.

    http://ciconline.ez.nl/files/DeDigitaleDelta.pdf,

    De rol van de overheid: stimuleren dat burgers en bedrijven toegang kunnen krijgen tot informatie(voorzieningen); stimuleren van ICT-vaardigheid van de (toekomstige) beroepsbevolking.

    http://ciconline.ez.nl/files/DeDigitaleDelta.pdf,

    Met de 'digitale trapveldjes' wil de gemeente tevens de algemene ICT-vaardigheden van bewoners vergroten.

    ANP,

    in voorzetselgroep


    • cursussen in ICT-vaardigheden

    Geef jongeren en moeilijk bemiddelbare werklozen cursussen in ICT-vaardigheden.

    De Limburger,

    Stimuleren van een laagdrempelig aanbod van cursussen in ICT-vaardigheden, gericht op kwetsbare groepen.

    http://www.bredeschool.net/frames/n123.htm,

    • het stimuleren van ICT-vaardigheid

    Samengevat richt de rol van de overheid zich op de volgende gebieden: het stimuleren dat burgers en bedrijven toegang kunnen krijgen tot informatie(voorzieningen) [...]; het stimuleren van ICT-vaardigheid van de (toekomstige) beroepsbevolking.

    http://ciconline.ez.nl/files/DeDigitaleDelta.pdf,

    Woordfamilie


    Als rechterlid in samenstellingen en samenkoppelingen