consumptie-ijs


consumptie-ijs 1.0

afbeelding

Bron: Morgenstar
( Publiek domein )

lekkernij die bestaat uit een bevroren, halfzachte substantie, bereid uit zuivel, suiker en smaakgevende ingrediënten als vanille, nootjes en fruit, of uit vloeistoffen op basis van vruchten of limonades; ijs om te eten

Semagram (extra betekenisinformatie)


Consumptie-ijs…

is een lekkernij; is voedsel

      Hoofdsemagram: ijs


      Algemene voorbeelden


      We houden het erop dat voor de bereiding van consumptie-ijs een omgevingstemperatuur van ongeveer -7 graden bereikt moet worden. Op zijn minst is een temperatuur van -3 graden nodig, want bij hogere temperatuur wil het schuimige mengsel van suiker, vet en water überhaupt niet bevriezen. Zeven graden onder nul - en toch is consumptie-ijs een lekkernij die Europa al eeuwen kent. Wie de literatuur opslaat vindt verwijzingen naar Marco Polo en Catharina de Medici. Maar industriële koeling op enige schaal kent Europa pas sinds 1850.

      NRC,

      Consumptie-ijs kan in vier soorten worden onderverdeeld [...]. Schepijs. IJs met verschillende smaken dat de verkoper voor ons opschept uit een typisch bakje. Denken we maar aan de ijskar die langskomt en dat we staan aan te schuiven voor een hoorntje met onze favoriete bol(len)!; Softijs. Meer bekend als 'ijs dat uit een machientje komt'. Dit ijs is gebaseerd op roomijs. Het ijs is minder hard dan ander ijs, en dit komt doordat het geen extra 'verhardingsperiode (=12 uur)' in de diepvries ondergaat [...]; Sorbetijs. Sorbetijs ontstaat door over bevroren water(ijs) gewenste vruchtensappen of stroperige siropen te gieten. Het is dus meestal gebaseerd op fruit [...]; Waterijs. Waterijs bestaat (zoals de naam het al verraad) vooral uit water, met daarbij een kleurstof toegevoegd. Het is een zeer populair verkocht ijsje in het hart van de zomer. Bekende waterijsjes zijn de 'Raket' en de 'Calippo'.

      http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/76486-consumptie-ijs-soorten.html

      Het Zwitserse concern Mövenpick (onder meer consumptie-ijs en restaurants) heeft vorig jaar een bedrijfswinst behaald van 26,7 miljoen franc (36 miljoen gulden), het beste tot nu toe.

      NRC,

      Aroma's vinden hun weg in frisdranken [...], soepen, sauzen, diepvriesproducten, snacks, bakkerijproducten, consumptie-ijs, suikerwerk, diervoeding, farmaceutische en tabaksproducten.

      http://www.nea-nederland.nl/