falset


falset 1.0

(muziek)

hoogste register van de menselijke stem dat een zanger bereikt wanneer de stemplooien slechts trillen aan de randen, onvolledig sluiten en dunner worden gemaakt; kopstem

Semagram (extra betekenisinformatie)


Falset…

is een register

  • [Geluid] klinkt zeer hoog
  • [Ontstaan] weerklinkt wanneer slechts de randen van de stemplooien trillen, de sluiting van de stemplooien onvolledig is en de stemplooien dun worden gemaakt
  • [Gebruiker] wordt vooral gebruikt door zangers
  • [Toepassingsgebied of bereik] wordt vooral gezegd met betrekking tot de mannelijke stem maar toenemend ook met betrekking tot de vrouwelijke

Algemene voorbeelden


De twee belangrijkste, duidelijk van elkaar te onderscheiden registers zijn het borstregister (volregister) en het falset (randregister). Bij het borstregister trillen de stembanden in hun grootste volheid en met hun volledige massa, terwijl de stembanden zo optimaal mogelijk sluiten. Bij het falset, daarentegen, trillen slechts de randen van de stemplooien en is de sluiting van de stemplooien onvolledig. Er blijft tussen de stemplooien een nauwe spleet zichtbaar. De massa van de stemplooien is bij het falset ook beduidend kleiner dan bij het borstregister, omdat de stemplooien dunner worden gemaakt.

http://books.google.nl/books?id=jCgi_HkjfCgC&pg=PA13&lpg=PA13&dq=%22falset%22+%22stembanden%22&source=bl&ots=qaJVUaFsC5&sig=wYom-3HNQPifObfrPuatlbWl254&hl=nl&sa=X&ei=scmRU4aEHKe9ygOC0IFA&ved=0CDEQ6AEwAQ#v=onepage&q=%22falset%22%20%22stembanden%22&f=false,

In principe zijn er twee natuurlijke registers bij de menselijke stem: het borstregister (volregister) en het kopregister (randregister, falset(stem), kopstem.

http://books.google.nl/books?id=jCgi_HkjfCgC&pg=PA13&lpg=PA13&dq=%22falset%22+%22stembanden%22&source=bl&ots=qaJVUaFsC5&sig=wYom-3HNQPifObfrPuatlbWl254&hl=nl&sa=X&ei=scmRU4aEHKe9ygOC0IFA&ved=0CDEQ6AEwAQ#v=onepage&q=%22falset%22%20%22stembanden%22&f=false,

Elke stem kan weer in verschillende registers gezongen worden. We hebben de borststem, de middenstem, de kopstem, de falset en het fluitregister […]. De kopstem heeft bereik van het midden- en hoge toongebied, maar om mooi op je kopstem te zingen zit weer bij het borstregister. Dit is een soort basis daarvoor. Jammer genoeg is de kopstem van nature minder ontwikkeld dan de borststem. Wanneer je de borststem verder ontwikkelt zal de overgang egaler klinken en hoor je het overschakelen van de registers (bijna) niet. Als het om vrouwelijke zangers gaat wordt er gesproken over kopregister en bij mannen over falset, maar steeds vaker wordt dat 'hoge' register falset genoemd, zowel bij mannen als bij vrouwen. Toch logisch omdat er bij mannen en vrouwen precies hetzelfde gebeurt.

http://aischamusic.blogspot.nl/2009/01/hoe-is-de-stem-in-te-delen.html,

Hier volgt een aantal opnamen van alti uit de 70er jaren [...]. Hier is het zeer duidelijk dat de falsettist in het stemgebied van de alt zingt, ze zingen op dezelfde toonhoogte. Zo startte de altus of falsettist als hoge, lichte stem en ontwikkelde zijn techniek naar steeds lager en voller, terwijl de zanger die het falset afzwoer, probeerde de hoge tonen modaal te bereiken. Tenslotte kwam in 1837 in de kranten van Parijs te staan dat Gilbert Duprez de hoge c gezongen had zonder te falsetteren.

http://www.let.uu.nl/voice/History/CollegeReinders/Inleiding.html,

Combinatiemogelijkheden


in voorzetselgroep


  • in falset

Voor de man, die in falset heel hoog kan zingen, komt de term 'sopranus' in gebruik. Manuel Garcia [...], zegt al in 1841 dat het bereik van de prepuberale jongensstem, die dus nog in het kinderfalset zingt, bepalend is voor het bereik van het falsetregister in de volwassen mannenstem. Hoewel de jongensstem en zijn latere falset niet absoluut identiek zijn, is hiermee het eigenlijke bereik van de castraatstem wel gedefinieerd.

http://www.let.uu.nl/voice/History/CollegeReinders/Inleiding.html,

Woordfamilie


Als deel van een afleiding


Als rechterlid in samenstellingen en samenkoppelingen


Als linkerlid in samenstellingen en samenkoppelingen


falset 1.1

stem die zingt op falsethoogte; ruimer ook: stem die op een zeer hoge toon spreekt

Algemene voorbeelden


Vooral vrouwen schijnen ervan opgewonden te raken, popzangers die met een falset zingen. Eigenlijk is het niets nieuws; Prince deed het in Kiss, het was het handelsmerk van de Beegees, the Beach Boys en The Scissor Sisters en zelfs Jimmy Page van Led Zeppelin klonk af en toe als een smurf. Popzangers met een falset zijn er altijd geweest.

muzenspinsels.blogspot.com/2010/03/castratenpop.html,

Weemoedige liefdesliedjes, hartverscheurend mooi gezongen in doo-wop-stijl met de typische falsetten en gesteund door kreunende bassen, droevige tenorsaxen, prachtige ritmes en een koude-rillingen veroorzakende gitaarsolo aan het eind van het laatste nummer.

http://home-3.tiscali.nl/~lemmensp/little%20umbrellas/dont%20say%20goodbye.htm,

Afgezien van de historische betekenis van het massaal verzamelde stemgeluid (dat met terzake doende verbindende teksten wordt toegelicht) heeft deze parade van sprekende grootheden ook een hoge amusementswaarde. Gerbrandy had een singuliere falset en een dienstkloppersrespect voor de grammatica. Hij sprak een Nederlands zoals de hervormden op de Veluwe de psalmen (van Datheen) zongen, met dubbele nadruk op de vierdenaamvals-n.

NRC,

Combinatiemogelijkheden


met adjectivisch tegenwoordig deelwoord


  • een snerpende falset

In de eerste scène speelt hij Hamlet, een buikige kalende relnicht met een geblondeerde snor en een snerpende falset, die er na dertig jaar aarzelen nog steeds niet toe heeft kunnen besluiten zijn inmiddels stokoude stiefvader te vermoorden.

Een soort Engeland, Robert Anker,

falset 2.0

(muziek)

persoon die met een falsetstem zingt; zanger met een falsetstem

Betekenisbetrekking


metonymie
Betrokken betekenissen 1.0 : 2.0

Semagram (extra betekenisinformatie)


Een falset…

is een zanger; is een persoon

  • [Activiteit of handeling] zingt met een falsetstem

    Algemene voorbeelden


    Een fantastisch inzicht in de prille begindagen van Youssou N'Dour biedt dan weer Lay Suma Lay [...]. We horen zeven vrij lange stukken, waarin de zoektocht naar de eigen Afrikaanse ritmen duidelijk zindert in een taaleigen dat met zijn blazers en ritmen naar de Cubaanse voorbeelden lonkt. N'Dour is hier piepjong, een hoge falset met veel sex-appeal.

    De Standaard,