gamificatie


gamificatie 1.0

(sport en recreatie; media, communicatie en telecommunicatie; ICT; neologisme. Het woord is waarschijnlijk een aanpassing van het Engelse woord gamification.)

het gebruik van spelelementen in omgevingen die zelf geen spel zijn of geen spelelementen in zich hebben, bijvoorbeeld in het onderwijs of in de marketing, om het gedrag van mensen op positieve wijze te beïnvloeden en hun betrokkenheid te bevorderen
Ook het Engelse woord gamification wordt in het Nederlands veel gebruikt.

Semagram (extra betekenisinformatie)


Gamificatie…

is een activiteit

  • [Functie] wordt gedaan om het gedrag van mensen (op positieve wijze) te beïnvloeden, bijvoorbeeld met de bedoeling hen iets te laten leren of iets te kopen, en hun betrokkenheid ergens bij te bevorderen
  • [Eigenschap of hoedanigheid algemeen] is het integreren van spelelementen of elementen uit de gaming in een context die geen spel is of spelelementen in zich heeft
  • [Toepassingsgebied of bereik] wordt bv. ingezet in het onderwijs en in de marketing, maar ook op de werkvloer van andere bedrijven of bij bepaalde trainingen

    Algemene voorbeelden


    Wil gamificatie succesvol zijn, dan moet het voldoen aan drie voorwaarden. Allereerst moet een leerling binnen de game zelfstandig keuzes kunnen maken. Leerlingen moeten het gevoel krijgen dat ze progressie boeken. En tot slot moet er een doel zijn waar de leerlingen naartoe werken. Naast een 'leuke tijd hebben', moeten er ook gewoon leerdoelen behaald worden.

    https://breens.nl/themas/digitaal-lesgeven/gamificatie-het-middel-om-leerlingen-bij-de-les-te-houden/,

    Gamificatie wordt door heel wat bedrijven toegepast. Dit concept kan namelijk een positieve invloed hebben op de marketing, verkoop en klantenservice van een bedrijf. Het kan ook de productiviteit van een bedrijf verhogen en een invloed hebben op crowdsourcing en het aanwerven van werknemers.

    https://www.intogadgets.nl/wat-is-gamification-en-hoe-werkt-het/,

    Gamificatie, de laatste vorm van serious gaming die we hier noemen, heeft geen boodschap aan het traditionele onderscheid tussen spel en werkelijkheid. Het idee: benut de kracht van gaming ten volle en modelleer de gewone wereld naar het voorbeeld van gameomgevingen. Life is a game.

    https://stt.nl/nl/toekomstverkenningen/serious-gaming/stt76-serious-gaming-vergezichten-op-de-mogelijkheden,

    Combinatiemogelijkheden


    als object bij een werkwoord


    • gamificatie toepassen

    Spellen prikkelen namelijk sterkere emotionele reacties, zoals nieuwsgierigheid, competitie en plezier. Daarom zijn ze goed toepasbaar om een leerling bij de les te houden. Ze vormen dus voor de leraar een middel om de strijd om de aandacht te winnen. Maar hoe pas je gamificatie toe?

    https://breens.nl/themas/digitaal-lesgeven/gamificatie-het-middel-om-leerlingen-bij-de-les-te-houden/,

    in voorzetselgroep


    • de essentie van gamificatie

    Gebruikers worden als het ware beloond, wat voor een langdurige verandering in gedrag kan zorgen. De essentie van gamificatie is namelijk het gedrag van mensen en de natuurlijke instincten te sturen en veranderen.

    https://www.intogadgets.nl/wat-is-gamification-en-hoe-werkt-het/,

    Woordfamilie


    Als linkerlid in samenstellingen en samenkoppelingen


    Overige woordfamilieleden


    Etymologie


    Aard herkomst inheems of leenvertaling
    Vroegste datering 2011
    Brontaal Engels
    Vorm in brontaal gamification
    Betekenis in brontaal idem